Ravinnolla luontaisesti seksuaaliterveyttä

Maailman terveysjärjestö WHO määrittelee seksuaaliterveyden seksuaalisuuteen liittyväksi kehollisen, tunteellisen, henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tilaksi. Positiivinen ja kunnioittava asenne seksuaalisuuteen ja seksuaalisiin suhteisiin on edellytys hyvälle seksuaaliterveydelle. Myös seksuaalinen hyvinvointi lähtee terveellisistä hyvinvointiamme tukevista elämäntavoista. Näitä ovat ruokavalio, riittävät yöunet ja lepo sekä terveyttä tukeva liikunta. Tietyillä ruoka-aineilla on vaikutusta seksielämäämme, sillä ne vaikuttavat kehon hormoneihin, aivokemiaan ja verenkiertoon sukuelinten alueilla.

 

Välimeren ruokavalion sanotaan kohottavan mieskuntoa ja libidoa, eli seksuaalista halukkuutta. Välimeren ruokavalioon kuuluu paljon kasviksia, yrttejä, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, mereneläviä ja hyvälaatuinen ekstraneitsytoliiviöljy. Myös viini kuuluu sopivina annoksina ruokavalioon. Välimeren ruokavalio sisältää runsaasti hyvälaatuisia rasvoja sekä värikkäät kasvikset ja marjat tuovat mukanaan flavonoideja ja vitamiineja. Myös Massachusettsissa tehty ikääntyvien miesten tutkimus paljasti, että puhtaita ruokia sisältävä ruokavalio vähensi erektiohäiriöiden riskiä.

 

Hormonit vaikuttavat olennaisesti kehoomme ja oloomme. Yksi tärkeimmistä hormoneista on testosteroni, joka vaikuttaa libidoon, miehisten sukupuoliominaisuuksien kehittymiseen ja sperman tuotantoon. Alhainen testosteroni voi aiheuttaa runsaasti erilaisia oireita ja seksuaaliterveyteenkin liittyviä ongelmia.  D- vitamiini, magnesium ja sinkki auttavat testosteronitasojen ylläpitämisessä sekä tuotannossa. Hyvälaatuiset rasvat ja proteiinit sekä liikunta tukevat testosteronin tuotantoa.

 

Serotoniini, eli mielihyvähormonimme, säätelee ruoka- ja seksihaluja. Serotoniinin tuotantoon tarvitaan tryptofaania ja hyviä lähteitä ovat kanamuna, pähkinät, banaani, juusto, maito, tonnikala ja kalkkuna. Oksitosiinia erittyy seksuaalisen mielihyvän ja hellyydenosoitusten, kuten halaamisen ja suutelun yhteydessä. Hyvä ruoka, miellyttävät sosiaaliset suhteet ja tumma suklaa auttavat oksitosiinin muodostuksessa.

 

Yksittäisiä libidoon ja seksuaaliseen suorituskykyyn vaikkutavia ruoka-aineita ovat esimerkiksi chili ja pinaatti, sillä molemmat boostaavat verenkiertoa. Chili vapauttaa lisäksi endorfiineja.  Sellerin ja basilikan sanotaan tekevän naisista seksuaalisesti halukkaita ja lisäävän hyvänolon tunnetta. Kuka olisi uskonut, että eroottista elämäänsä voi piristää myös valkosipulilla? Tämä nimittäin allasiinipitoisuutensa vuoksi vilkastuttaa verenkiertoa ja tukee erektiota. Soija puolestaan voi lisätä kehon estrogeenipitoisuuksia muuttaen mieskehon koostumusta naismaisemmaksi. Normaalista ruuasta saatu soija tuskin vaikuttaa merkittävästi mutta lisäravinteena käytettyjen soijaisolaattien nauttimista suositellaan välttämään. 

 

Seksuaaliterveyteen vaikuttavia lisäravinteita ovat ashwagandha, C-vitamiini, sekä Maca-jauhe. Ashwagandhan on todettu lisäävän naisten seksuaalista nautintoa ja orgasmikyvykkyyttä sekä lievittävän stressiä. C- vitamiini lisää dopamiinin sekä noradrenaalin tuotantoa, jotka antavat libidolle lisäpotkua ja lisäävät seksuaalista nautintoa, säilyttävät miehen sperman elinvoimaisena ja voimistavat kehon immuniteettia ja verenkiertoa. Samalla tavoin vaikuttaa myös Maca -jauhe. Naiset ovat saaneet Maca -jauheesta apua kuukautiskipuihin, limakalvojen kuivumiseen ja vaihdevuosi- ikäiset kuumien aaltojen hallintaan ja se voi myös parantaa hedelmällisyyttä.

 

Ravitsemuksen ja seksuaaliterveyden yhdistäminen ei siis ole rakettitiedettä ja tutut monipuolisen ja terveellisen ruokavalion ohjeet pätevät tässäkin asiassa.  Hippokrateskin on todennut, että ”ruoka tulisi olla lääkkeemme ja lääkkeemme tulisi olla ruokamme”. Toisin sanoen, ”Terve mieli terveessä ruumiissa – Mens sana in corpore”.

 

Kirjoittaja Tarja Ritari

seksuaalineuvoja

 

Varaa aika Tarjalle tästä.