Vitamiinit, hivenaineet ja kivennäisaineet toimivat elimistön polttoaineena

vitamiinit

Olet varmasti kuullut ennenkin, että terveellinen ja monipuolinen ravinto on tärkeää elimistön hyvinvoinnin kannalta. Netti on pullollaan hyviä ohjeita, neuvoja ja esimerkkejä mikä on terveellistä ja mikä ei. Kurkistetaan mitä elimistömme tarvitsee kulkeakseen hyvällä polttoaineella.

Eri ravintoaineet sisältävät erilaisia ja eri määriä vitamiineja ja kivennäisaineita, joten monipuolisella ruokavaliolla huolehdimme elimistön tasapainoisesta hyvinvoinnista. Ensisijainen vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde on ravinto. Vitamiinivalmisteet voivat tukea, mutta eivät korvaa monipuolista ruokavaliota. Kivennäisaineet ovat alkuaineita, joita elimistö tarvitsee pieniä määriä. Kivennäisaineet voidaan jakaa makrokivennäisaineisiin ja mikrokivennäisaineisiin.

Yleisimmät vitamiinit ja kivennäisaineet jaetaan seuraavasti:

Vesiliukoiset vitamiinit: C-ja B-vitamiinit (tiamiini (B1), riboflaviini (B2), niasiini (B3), pantoteenihappo (B5), B6-vitamiini, biotiini (B7), folaatti (B9) ja B12-vitamiini)

Rasvaliukoiset vitamiinit: A-, D-, E-, K-vitamiinit.

Elektrolyytit: kalium, natrium (elimistön nestetasapaino)

Makrokivennäisaineet: fosfori, magnesium, kalsium (elimistö tarvitsee enemmän)

Mikrokivennäisaineet eli hivenaineet: jodi, seleeni, mangaani, kupari, sinkki, rauta (elimistö tarvitsee vähemmän)

Vitamiineista puhuttaessa usein mainitaan ovatko ne vesiliukoisia tai rasvaliukoisia. Mitä se tarkoittaa ja miksi sillä on merkitystä? Rasvaliukoiset vitamiinit tarkoittavat sitä, että ne imeytyvät ja varastoituvat elimistöön ravinnosta tulevan rasvan mukana. Vesiliukoiset vitamiinit on saatava ravinnosta päivittäin, sillä ne eivät varastoidu. Merkitys syntyy siitä, että vesiliukoisten vitamiinien puute voi syntyä herkemmin kuin rasvaliukoisten, sillä niiden saamisesta on huolehdittava päivittäin. Vastaavasti rasvaliukoisten vitamiinien liiallinen kertyminen elimistöön voi aiheuttaa myrkytystilan. Puutos- tai myrkytystilat voivat aiheuttaa yleisoireita, kuten väsymystä, pahoinvointia, ripulia tai vakavampia hermostollisia ja kognitiivisia oireita, kuten muistihäiriöt, hajamielisyys, tuntohäiriöt, käsien ja jalkojen tunnottomuutta tai pistelyn tunnetta.

D-vitamiini on muista vitamiineista poikkeava, sillä elimistö muodostaa D-vitamiinin auringon säteilyn vaikutuksesta iholla. Koska Suomessa talvisin on pitkiä pimeitä ajanjaksoja D-vitamiinin muodostuminen jää vähäiseksi ja ihminen monesti tarvitsee D-vitamiinin lisän.

Kivennäisaineet ovat elimistössä tarpeellisia verisolujen, sidekudoksen, hampaiden, luiden ja lihasten muodostumiseen sekä hormonien ja entsyymien tuotantoon ja glukoosin eli verensokerin säätelyyn. Ne ovat mukana rasvojen, proteiinien ja hiilihydraattien aineenvaihdunnassa ja edesauttavat haavojen paranemista. 

Vitamiinien ja kivennäisaineiden puutos voi muodostua esimerkiksi suolen imeytymishäiriöissä kuten keliakiassa. Tällöin elimistöön tulevat kivennäisaineet ja vitamiinit eivät pääse imeytymään elimistön käyttöön. Lisäksi puutostila voi muodostua liian yksipuolisessa ravinnon valinnassa tai aliravitsemuksessa. 

Elimistöön voi kertyä myös liikaa vitamiineja tai kivennäisaineita ja muodostuu myrkytystila. Tämä on mahdollista esimerkiksi pitkäaikaisessa liiallisessa lisäravinteiden käytöstä, työperäisestä altistumisesta sekä kivennäisaineiden tai vitamiinien poistumishäiriöistä, kuten maksa- tai munuaistoimintahäiriöissä.

Voit tutustua tarkemmin eri vitamiinien ja kivennäisaineiden tehtäviin elimistössä Pisara LABin tutkimusten kuvauksista. 

Tutustu näihin tutkimuksiin:

  1. S-K Kalium, nestetasapaino
  2. S-Na Natrium, nestetasapaino
  3. S-D-vit D-vitamiini
  4. S-Mg Magnesium
  5. S-Ca Kalsium, aineenvaihdunta ja luusto
  6. fS-Pi Fosfaatti, lisäkilpirauhanen, luusto, munuainen
  7. S-B12-TC2 B12-vitamiini aktiivinen muoto
  8. S-B6-vitamiini
  9. S-B2-vitamiini
  10. fS-Folaat Folaatti eli B9-vitamiini
  11. fB-B1-vitamiini
  12. fS-E-vitamiini
  13. fS-A-vitamiini
  14. fS-Ubikin Ubikinoni eli Q10 koentsyymi
  15. P-Se Seleeni
  16. fS-Pi Fosfaatti
  17. S-Zn Sinkki
  18. B-Mn Mangaani
  19. fS-K1-vit K1-vitamiini

Näin pääset tutkimukseen

  1. Valitse ja maksa tutkimus
  2. Varaa aika näytteenottoon
  3. Käy Pisara LAB laboratoriossa
  4. Lue tulokset Omakannasta
  5. Halutessasi voit ostaa erillisen etälääkärin tulkinnan tuloksille